mandag 31. mai 2010

Poseproblematikk/ poseetikk

Må innrømme at det dessverre stadig vekk hender at jeg starter opp stor og forurensende SUV for å kjøre de få meterne bort til Prix for å handle. Dette er selvfølgelig veldig veldig lite politisk korrekt (fy og fy!!), og siden jeg er smertelig klar over det så er det en liten trøst at man i hvert fall har et miljøvennlig handlenett i veska slik at man kan fremstå som miljøbevisst og takke pent "nei" med hevet hode når man blir spurt om pose. Men så har det plutselig dukket opp en jovial trønder i kassa der borte som har det som sin kampsak at kundene skal slippe å betale for poser siden vi handler så mye der. Det har han jo selvfølgelig helt rett i- jeg har inntrykk av at jeg bærer ut flere tonn matvarer fra den butikken stadig vekk, og da skulle det jo egentlig bare mangle at man ikke samtidig skal betale for å gå rundt som en levende reklamesøyle (vel..reklame og reklame?..det var mine ord..) nedlesset med knallgule poser. Men når så denne iherdige butikkmannen åpner handelen med stolt å legge passende antall gule poser på båndet og deretter forkynne at "æ tar itj betalt for posan for dåkke handle jo så my her!", da føles det liksom som om jeg tråkker litt på hans yrkesstolthet når jeg høflig og lett unnskyldende prøver å formidle at "eh...jo, takk skal du ha, men jeg har handlenett.." Da blir han liksom litt duknakket, tar resignert tilbake posene sine og ser nesten ut som han blir litt lei seg, og godt oppdratt som man er så er jo det siste man vil at folk skal bli lei seg...!!!!
I dag kapitulerte jeg. Det var uendelig lang kø i kassa (..og når klokka er middagstid så vil man gjerne hjem før fiskepinnene tiner og barnehagen stenger..)og han, stakkar, var sliten og trøtt og siden han sikkert også er godt oppdratt så følte han nok et visst ansvar for denne køen som gikk helt bort til sausehylla....uansett, i dag lot jeg handlenett være handlenett, pakket mine gule poser og lot miljøet seile sin egen sjø...menneskelige hensyn må tas...

Netty

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når emaljepikene får kommentarer blir de veldig glade og smiler sine hviteste smil....